העיר העתיקה (צילומים: אמיל סלמן, רפי בן חקון עבור פמ"י)
העיר העתיקה (צילומים: אמיל סלמן, רפי בן חקון עבור פמ"י)

פרויקט הנגשת הרחובות בעיר העתיקה: 10 מיליון שקלים

בשנים האחרונות בוצעו עבודות להנגשת הרחובות עבור נכים ובעלי מוגבלויות; אפליקציה חדשה שהושקה ממפה את הדרכים הנגישות בעיר העתיקה

פורסם בתאריך: 13.6.19 07:39

האתגר הכי גדול בעיר העתיקה בירושלים הוא בעיית הנגישות. בשל הטופוגרפיה הררית – רחובות העיר העתיקה הינם צרים ובנויים ממדרגות רבות, כך כבר אלפי שנים. כעת, רק בשנים האחרונות, במאה ה-21, מבוצעות עבודות להנגשת הרחובות עבור נכים ובעלי מוגבלויות בעלות כוללת של כ-10 מיליון שקלים.

מי שאמונה על ביצוע עבודות ההנגשה היא החברה לפיתוח מזרח ירושלים (פמ"י). למעשה, פעולות ההנגשה כוללות הסדרת דרכים, הקמת רמפות, הכשרה ושיפוץ שירותים ציבוריים עבור בעלי מוגבלויות והצבת שלטי הכוונה לאתרים המרכזיים לצד שלטי הסבר ומפות מרחביות לאורך צירי התיירות העיקריים.



העיר העתיקה (צילום: אמיל סלמן)

העיר העתיקה (צילום: אמיל סלמן)


בפמ"י מציינים כי "העיר העתיקה של ירושלים וחומותיה היא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו והמקום הכי מתויר במדינת ישראל עם כ-10 מיליון מבקרים בשנה. מספר זה כולל כ-90 אחוזים, מתוך 4.1 מיליון תיירים נכנסים המגיעים לישראל בשנת 2018. בעיר העתיקה ממוקמים שלושת האתרים החשובים ביותר של שלוש הדתות המונותאיסטיות: כנסיית הקבר, הר הבית/כיפת הסלע והכותל המערבי. מיזם הנגישות בירושלים נותן את האפשרות לכל מי שנמנע מלהגיע עד היום בשל קשיי ההליכה לבקר באתרים הקדושים, כמו גם ליהנות מהאווירה של בזארים צבעוניים, תוססים, מסעדות מקומיות, לגלות את ההיסטוריה המוסתרת האינסופית של העיר הקוסמופוליטית המיוחדת בעולם".


העיר העתיקה (צילום: רפי בן חקון עבור פמ"י)

העיר העתיקה (צילום: רפי בן חקון עבור פמ"י)


פרויקט הנגישות נועד גם עבור תושבי העיר העתיקה – לא מעט הם קשישים. "יש מספר מצומצם יחסית של ערים היסטוריות בעולם המשלבות ממצאים ארכיאולוגיים, אתרי תיירות ופעילויות אנושיות הנמשכים כבר אלפי שנים", מדגישים בפמ"י, "וככל הידוע, אין עיר היסטורית המוגדרת גם כעיר מורשת עולמית ביצעה פרויקט גישה רחב היקף כזה בירושלים העתיקה.

מה הונגש עד כה? בין השאר הונגשו רחובות ברובע המוסלמי והנוצרי, כמו חאלדיה, סאריה, מדראסה, מוריסטאן וברובע הארמני הונגשו הרחובות: המרונים, סנט מרק, אררט, ביקור חולים, המנזר הסיראריני, המלאך ועוד ועוד. כמו כן, גם רחוב מעלות רמכים הונגש השנה. ובמקביל הונגש רחוב שיח ריחאן ממנו ניתן לעלות למקום גם באמצעות קלנועית, וזאת בעקבות תושב המתנייד באמצעי זה בלבד.



כמו כן, כפי שפורסם בחודש פברואר ב"כל העיר", ברובע היהודי בירושלים ייערך פרויקט שיפוץ כולל – "קריה יפהפייה" – במסגרתו מעלית הכותל תשופץ ותונגש לבעלי מוגבלויות – המעלית תגיע לעומק של 26 מטרים; כמו כן, יבוצעו עבודות לכריית מנהרה באורך של 65 מטרים, אשר תוביל את המבקרים היישר אל רחבת הכותל, בעלות של 57 מיליון שקלים.

בפמ"י מוסיפים ומדגישים כי "חשוב להדגיש כי הנגישות נעשית בליווי יועץ נגישות ובתיאום עם מחלקת הנגישות בעיריית ירושלים, ועל פי הטופוגרפיה בשטח ומגבלותיה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר