חיה ולר (ולרשטיין) ז"ל, מתוך תנועת מש"ה (צילומים: עמותת הללׂׂ, יפעת יוגב)
חיה ולר (ולרשטיין) ז"ל, מתוך תנועת מש"ה (צילומים: עמותת הללׂׂ, יפעת יוגב)

הטרגדיה של חיה ולר ז"ל | מייסדת תנועת 'מש"ה' העוסקת במניעת התאבדויות: "מוות אובדני הוא סוג של פיגוע רב נפגעים"

"אדם אחד מת ועשרות נותרים פצועים", כך אומרת ל"כל העיר" גל נסים-עמנואל, מייסדת תנועת 'מש"ה', העוסקת במניעת התאבדויות על ידי הקהילה. לדבריה, "חוזרים בשאלה, הם קבוצת סיכון ידועה; כל כך כואב, שבמקום להקשיב, נותנים כדורים פסיכיאטריים שפעמים רבות מחריפים את המצוקה"

פורסם בתאריך: 27.2.20 16:41

מותה הטראגי של חיה ולר (ולרשטיין) ז"ל, לשעבר חסידת סאטמר שיצאה בשאלה, אתמול בערב בתלפיות, מציף שוב את הקשיים והסבל שעוברים ועוברות יוצאים ויוצאות בשאלה. רבים מהם פונים לעמותות העזרה השונות, אך הקושי הוא עצום ומוביל את חלקם לשים קץ לחייהם ולסבל.

"עצוב וכואב מותה של חיה כתוצאה מהתאבדות. כל התאבדות היא סיום חיים של אדם אחד ולידת סבל נוראי אצל רבים הקרובים לאדם", כך מתארת ל"כל העיר" גל נסים-עמנואל, מייסדת תנועת מש"ה (מילים שעושות הבדל) העוסקת במניעת התאבדויות על ידי הקהילה. "מוות אובדני הוא סוג של פיגוע רב נפגעים, אדם אחד מת ועשרות נותרים פצועים".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת11"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


גל נסים-עמנואל, מייסדת תנועת מש"ה (צילום: יפעת יוגב)

גל נסים-עמנואל, מייסדת תנועת מש"ה (צילום: יפעת יוגב)


נסים עמנואל מתייחסת לאוכלוסיית היוצאים בשאלה ומסבירה כי "החוזרים בשאלה, הם קבוצת סיכון ידועה, מאחר ותחושת השייכות שלהם בעזיבה את הבית, את החברה – התערערה, הקשיים שקשורים במעבר לדרך חיים שונה במהות, גוברים ופעמים רבות ישנה חוויה של בדידות וניכור. תארו לעצמכם, כמה סבל וכמה כאב אדם חווה שמניע אותו למעשה כזה אלים כלפי עצמו?".

כפי שפורסם מוקדם יותר היום ב"כל העיר" אבל כבד ירד על קהילת היוצאים בשאלה בירושלים – ולר ז"ל, בת ה-22 במותה, אותרה בביתה שבתלפיות ללא רוח חיים. ולר ז"ל היתה מוכרת מאוד בקהילה – סיפור חייה ואישיותה המיוחדת היוו השראה עבור רבים. ולר אף התראיינה לא אחת לכלי תקשורת על הליך היציאה בשאלה. מראיונות שהעניקה בשנים האחרונות היא סיפרה בין השאר כי כשהיתה תלמידה בת 15 היא שיתפה את המורה שלה בבית הספר בדבר הלבטים והשאלות שעלו בה. לדבריה, לאחר מכן הוחלט על ידי עסקנים בקהילה להפנות אותה לטיפול פסיכיאטרי שכלל צריכת כדורים, ללא כל צידוק רפואי – מה שהוביל לדבריה לתופעות לוואי קשות.


חיה ולר (ולרשטיין) ז"ל (צילום: מתוך פייסבוק)

חיה ולר (ולרשטיין) ז"ל (צילום: מתוך פייסבוק)


"כל כך כואב לקרוא, שבמקום להקשיב נותנים כדורים פסיכיאטריים שפעמים רבות מחריפים את המצוקה והסבל הנפשי", מוסיפה ומציינת נסים-עמנואל, שפועלת להפחית באמצעות התנועה שהקימה את שיעור ההתאבדויות באופן משמעותי. "בישראל מדי שנה מתאבדים למעלה מ-550 בני אדם ולמעלה מעשרת אלפים ניסיונות אובדנים. התופעה מדאיגה וטרגית. אנחנו במש"ה עושים ימים ולילות כדי להקים את מערך ה'מושות' – מערך החירום למניעת התאבדויות, שייתן ליווי תמיכה והדרכה מעשית. כל מקרה שכזה, שלא הצלחנו להיות שם באופן אישי שובר את לבי. כי אפשר למנוע התאבדויות ולנו כקהילה יש יכולות אדירות, ותפקיד חשוב במניעה, והגיע שעתנו לעשות מעשה".

מש"ה , כאמור, עוסקת בהעלאת מודעות באמצעות כנסים, הרצאות ואירועיים שנתיים. וליבת הפעילות והמשימה הראשית ב-2020 היא להקים את מערך החירום שנותן מענה מעשי לאנשים בסיכון אובדני והדרכה לבני משפחותיהם.




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. מאיר דתי לפי דעתי

    אוי אוי כואב לי ממש. אפשר להציל את כולם גם אני חזרתי בשאלה וכיום אני חי כדתי לפי דעתי. דיי עם התאבדויות. אני מוכן לתרום לקהילה. יש כל כל כך הרבה אפשרויות להציל אותם

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    למה להשמיץ? את הקהילה הדתית? או החרדית? אני מכירה תמקרה והיא היתה צריכה כדורים פסיכאטרים בלי קשר…..הסמים הפסיכודלים שנחשפה אליהם בהיותה חילונית הם שגרמו להתאבד

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר