מתחם ורבורג, דור לוי (למטה מימין), משה ליאון, אדיר שוורץ (צילומים: גוגל מפות, שרון גבאי, ראובן קפוצ׳ינסקי, פנחס חותה)
מתחם ורבורג, דור לוי (למטה מימין), משה ליאון, אדיר שוורץ (צילומים: גוגל מפות, שרון גבאי, ראובן קפוצ׳ינסקי, פנחס חותה)

מתחם ורבורג – פרק 3232: שטח המריבה יהפוך להיכל תרבות?

האם הפעם זה יקרה? ועדת התכנון בעיריית ירושלים אישרה את עוד תוכנית לפיתוח מתחם ורבורג - הפעם הקמת היכל תרבות ומרחבי פנאי. במינהל הקהילתי תומכים ומקווים כי ההליך ימשיך להיות מקודם, אך בסיעת התעוררות לא אופטימיים: "זאת הפעם הרביעית שמשנים את תוכנית ורבורג - לא ככה בונים את ירושלים, לא ככה שומרים עליה מאוזנת"

פורסם בתאריך: 14.7.22 19:04

הסוף לתוכנית להפיכת מתחם ורבורג למתחם תרבות שוקק חיים בקרית היובל? השבוע נעשה צעד נוסף בדרך לגניזת התוכנית שקידם ראש העיר לשעבר ניר ברקת להקמת מבנים לציבור החילוני – כשוועדת התכנון בעיריית ירושלים אישרה להפקדה תוכנית חלופית, שבמסגרתה יוקם במתחם אודיטוריום (היכל תרבות) בנוסף למרחב פנאי מטופח ופתוח.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


כידוע, כפי שפורסם לא אחת ב"כל העיר", מתחם ורבורג הפך בשנים האחרונות לשטח מריבה בין המגזר החילוני בקרית היובל לבין המגזר החרדי – כאשר שני הצדדים ביקשו לקדם בו בינוי מגזרי. תוכנית ברקת, אשר אושרה בוועדה המחוזית אי שם בשנת 2017, קבעה כי המתחם יינתן לציבור החילוני וזאת במסגרת מתווה השכונות המפורסם של ראש העיר לשעבר, שלמעשה חילק את שכונות העיר בין המגזרים השונים.
אולם עם כינונה של מועצת העירייה הנוכחית, תחת ראש העיר משה ליאון, פעלו חברי המועצה החרדים לבטל את התוכנית למתחם ורבורג בניסיון להקים מבני חינוך עבור המגזר החרדי. מהצד השני עמדו חברי סיעת התעוררות שביחד עם התושבים ועם המינהל הקהילתי, נאבקו כדי לדאוג לציבור הכללי – התעוררות דחפה לקיום תוכנית ברקת, בעוד המינהל הקהילתי דחף לתוכנית שאושרה השבוע.


דור יצחק לוי (צילום: פנחס חותה)

דור יצחק לוי (צילום: פנחס חותה)


"זה מתווה שדחפנו לקדם גם בקדנציה הזו וגם בקדנציה הקודמת של הנהלת המינהל", אומר יו"ר יובלים דור לוי בשיחה עם "כל העיר". לדברי לוי, "בתוכנית הזו, של בינוי אודיטוריום או היכל תרבות בשלב הראשון והקמת גינות ושטחים ירוקים לטובת התושבים, יש יותר איזון. התוכנית של ברקת דיברה על הקמת אינספור מוסדות ומבנים – אבל יש כאן שטח עם כניסה ויציאת אחת – להעמיס עליו כל כך הרבה לאהיה נכון. החשיבות הגדולה של התוכנית מבחינתנו היא הקביעה שהשטחים הללו יהיו שטחי תרבות ולא חינוך – זה הנושא הקריטי".

***

אז מה אומרת התוכנית שאושרה השבוע? מעיריית ירושלים נמסר כי "הוועדה המקומית לתכנון ובניה החליטה ביום רביעי (13.7), להמליץ על הפקדת תכנית מתחם ורבורג בקרית היובל. שטח התכנית הינו כ-6 דונם וכיום הוא בייעוד לבניין ציבור".

בעירייה מוסיפים ואומרים: "התוכנית החדשה מציעה לחלק את המתחם בין שטח למבני ציבור, אשר ישמש להקמת בית תרבות ואודיטוריום ובכלל זה חללים נלווים, שיעמדו לשירות השכונה ותושביה ויהיו עוגן תרבות, לבין שטח פתוח אינטנסיבי, שישמש לפעילות פנאי, בדרך של גינות משחק ונוי. בשלב הראשון כוללת התוכנית הקמת מרכז תרבות ואודיטוריום בהיקף של כ-2,400 מ"ר. בשלב השני (העתידי) ייבנו עוד כ-1,200 מ"ר. לצד היכל התרבות החדש שייבנה, יוכשר שטח פתוח שישמש את תושבי השכונה לפעילויות פנאי, וכך יתמכו במבנה ויאפשרו אירועים חוץ שכונתיים".


משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי)

משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי)


ראש העיר משה ליאון: ״התוכנית החדשה היא מודל לתוצאה מיטבית אשר מקובלת על כל הגורמים ומאפשרת לכולם חיים קהילתיים מכבדים. מחשבה פתוחה, שיח בין קהילות ונכונות להגיע להבנות ולפתור בדרך זו קונפליקטים, היא הדרך שאותה אנו מתווים מאז כניסתי לתפקיד ראש העיר, הכל על מנת לאפשר חיים משותפים ומכבדים של אלה לצד אלה תוך שמירה על האופי והצביון המיוחדים של כל אזור וכל מרחב בעירנו האהובה, ירושלים. תושבי קרית היובל יוכלו ליהנות מעוד מרכז תרבות ומרחב פנאי ציבורי ומטופח בלב השכונה. אני גאה על כך ומודה לאדריכל אפק ולצוות התכנון בעירייה על ההישג החשוב הזה״.

***

כאמור, התוכנית זוכה לביקורת מצד גורמי האופוזיציה במועצת העירייה. חברי סיעת התעוררות, ובעיקר היו"ר עופר ברקוביץ, פעלו במשך שנים על מנת לקדם את התוכנית המקורית של ברקת למתחם –במסגרתה היום אמורים לקום בוורבורג מוסדות תרבות וחינוך הכוללים – מוסדות עוגן תרבותיים, "בית לחיל הבודד", מעונות סטודנטים, מכינה קדם צבאית, בית קפה ופאב שכונתי – כך שהמתחם יהפוך לאבן שואבת למשפחות וצעירים לשכונה.

כאן המקום לציין כי למרות שהתוכנית עברה כעת בוועדת התכנון, אין זה אומר שהיא יוצאת לדרך. יוזכר כי תוכניות לפיתוח המתחם עברו במועצת העירייה ובוועדות התכנון השונות פעמים רבות – ובינתיים המתחם עדיין עומד שומם.

לנושא זה מתייחס חבר המועצה אדיר שוורץ (התעוררות) שאומר: "כל מי שמנסה למכור כי מדובר על בית תרבות וחללים לאמנים פשוט משקר. מדובר באודיטוריום עם חדרי עזר – מחסנים, חדרי הלבשה וכו' – ותו לא".


אדיר שוורץ (צילום: שרון גבאי)

אדיר שוורץ (צילום: שרון גבאי)


עוד מוסיף שוורץ, שהצביע בעד התוכנית מסביר כי "החילונים קיבלו צ'ק בלי ערבות, זו התוכנית הרביעית שמאשרים בורבורג, זאת בזמן שהחרדים קיבלו את גן שמרוק בקרית היובל במזומן".

שוורץ, בדבריו האחרונים, מתייחס להחלטה של ועדת ההקצאות השבוע לאשר הקמת בית כנסת בגן שמרוק בקרית היובל, מהריאות הירוקות הבודדות שנותרו בקרית היובל – שכונה אשר כידוע צפויה לעבור מהפכת התחדשות עירונית מטורפת אשר תוסיף לשכונה אלפי יחידות דיור.

"מזה שנים שהתעוררות נלחמת לצד תושבי קרית היובל על פיתוח המתחם בורבורג", אומר שוורץ, "הובלנו בעבר תוכנית ובה שצ"פ מפותח לצד מבני ציבור ותרבות שיהוו עוגן משמעותי בליבה של השכונה: מבנה למכינה החילונית, בית לצוללת הצהובה, לצד חללים נוספים. זאת התוכנית שאושרה בקדנציה הקודמת. עכשיו שימו לב לדיל שעשו לנו על הראש, דיל שאף אחד לא מכחיש, החרדים קיבלו הקמת בית כנסת בגן שמורק, ריאה ירוקה נדירה במרחב קרית היובל, הקצאה שאושרה בוועדת ההקצאות – ורק לאחריה הסכימו נציגי החרדים לעלות את תוכנית מתחם ורבורג לאישור. זאת השיטה – החילונים מקבלים תוכנית מגומגמת ומרוככת – בזמן שהחרדים מקבלים עוד ועוד".

שוורץ מוסיף כי "בדיון הצבעתי בעד התוכנית של ורבורג למרות שאפשר היה לייצר תוכנית טובה יותר, אבל בסופו של דבר הברירה היתה בין בית תרבות לבין מוסדות חינוך שהיו הולכים למגזר החרדי. והנה ספוילר – בורבורג לא ייבנה כלום למען הציבור החילוני גם הרבה אחרי שבית הכנסת בשמורק יפעל. זאת הפעם הרביעית שמשנים את תוכנית ורבורג. לא ככה בונים את ירושלים, לא ככה שומרים עליה מאוזנת. אנחנו נמשיך להילחם – זה הבית שלנו, הבטחנו לא לשחרר, ולא נשחרר".

 

 

בתגובה לטענות על דיל ולאישור הקמת בית כנסת בגן שמורק נמסר מעיריית ירושלים: "מדובר בשטח חום, המיועד למבני ציבור. בחלק מהמגרש בנוי מקלט ציבורי ובחלקו האחר קיים בית כנסת פעיל. בוועדת ההקצאות שהתקיימה ביום 12.7.22 נדונה בקשה להוספת בית כנסת אחד, של מתפללים אשר מתגוררים בשכונה. התושבים ונציג המנהל הקהלתי הוזמנו לדיון ונשמעו עמדותיהם. ועדת ההקצאות תעביר את המלצותיה לוועדה המייעצת להקצאות ולמועצת העיר. מועצת העיר תחליט בהתאם למכלול הנסיבות, הצרכים והשיקולים".

***

כפי שפורסם ב"כל העיר", מתחם ורבורג מעורר מחלוקת עוד מימיו של ראש העיר הקודם ניר ברקת, שהבהיר לחרדים כי לא ייתן לפגוע בצביון השכונות החילוניות. מאז המתחם, שכונה "שטח המריבה", ותוכניות הבינוי שהוצעו לגביו עברו תהפוכות רבות. בחודש יולי 2017 אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה את התוכנית להקמת מבני תרבות לציבור החילוני במתחם. מאז חברי המועצה החרדים בעירייה פועלים לביטול התוכנית.

לאחר שהתוכנית נכנסה להקפאה עמוקה, החלו במינהל יובלים לדחוף לקידומה המחודש. אנשי המינהל – חילונים, דתיים וחרדים – חתמו על מסמך 'הטוב המשותף' וקראו באופן נחרץ וחד משמעי לעיריית ירושלים לקדם את התוכנית למתחם ורבורג (במתכונת המרוככת של האודיטוריום בלבד).

כעת, אחרי ההתקדמות היחסית, ימשיכו במינהל הקהילתי להיאבק למען יישום תוכנית הרחבת בית הספר הניסויי – השאלה היא רק איזה מחיר ישולם על כך וכמה זמן זה עוד ייקח?

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. תושב

    חוסר מקצועיות והבנה לא צריך להית פפוליסטים בקבלת החלטות ירושלים ךא צריכה כל כך הרבה היכלי תרבות בו ים ולא חושבים על נקופה הציבורית

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר