גרף כלי רכב בירושלים גרפיקה מכון ירושלים למחקרי מדיניות
גרף כלי רכב בירושלים גרפיקה מכון ירושלים למחקרי מדיניות

נתון בראש: כך הפכה ירושלים לבירת הפקקים?

אני רוצה מכונית: למרות שמספר התושבים בירושלים כפול ממספר התושבים בת"א, לאורך השנים מספר כלי הרכב בתל אביב היה גדול יותר. רק לפני שנה, בשנת 2021, התהפכה המגמה. אז מה הסיבות לכך?

פורסם בתאריך: 7.10.22 08:32

מספר התושבים בירושלים כפול ממספר התושבים בתל אביב-יפו, אך במשך שנים רבות היו בתל אביב-יפו יותר כלי רכב פרטיים. הדבר נבע, בין היתר, ממספר גדול יותר של משקי בית קטנים בתל אביב, בהשוואה לירושלים, וכן מהעובדה שמצבם הכלכלי של משקי הבית הקטנים בתל אביב היה טוב יותר והם החזיקו בממוצע רכב אחד לפחות. לפי סקר הוצאות משק הבית של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2019 היו ל-67 אחוז ממשקי הבית בתל אביב מכונית אחת, לעומת 55 אחוז ממשקי הבית בירושלים.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


אלא שבשנת 2021 התהפכה המגמה. בין השנים 2021-2020 גדל מספר הרכבים הפרטיים בירושלים ב-9,200 רכבים, בעוד שבתל אביב מספרם הצטמצם בכ-500. וכך, בשנת 2021 היו רשומים בירושלים 231,000 רכבים, לעומת 221,400 רכבים בתל אביב.

בהשוואה לשנת 2000, מספר הרכבים הפרטיים הרשומים בירושלים גדל ב-113 אחוז, בעוד שבתל אביב-יפו מספרם גדל ב-41 אחוז בלבד (בישראל כולה חל גידול של 69 אחוז במספר הרכבים הפרטיים). בנוסף, בעשור האחרון (2021-2011) חל גידול של 34 אחוז במספר תושבי ירושלים המורשים לנהוג ברכב פרטי, לעומת גידול של 20 אחוז במספר המורשים לנהוג בתל אביב (באותן שנים גדלה אוכלוסיית בני ה-18 ומעלה בערים אלו ב-20 אחוז וב-13 אחוז בהתאמה). כלומר, שיעור גבוה יותר של תושבי ירושלים בחרו להנפיק רישיון לרכב ביחס לשנים קודמות.

כמו כן, מהנתונים עולה שהירושלמים מחזיקים זמן רב יותר בכלי הרכב. בשנת 2021 גילם הממוצע של הרכבים הפרטיים הרשומים בירושלים – 9.1 שנים – גדול מהגיל הממוצע של הרכבים הפרטיים בתל אביב (5.8).

  • מקור נתונים: עיבוד מכון ירושלים למחקרי מדיניות לשנתון הסטטיסטי לירושלים
  • עומר יניב, חוקר מכון ירושלים למחקרי מדיניות

 

 


מחפשים דירה בדרום העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. ניר

    מה הסיבה לכך? שהעירייה משקיעה הרכבים שבאמצעות כבישים מהירים, חניונים, העלמת עין מעבירות חניה אז הרבה יותר נוח לתושבים להחזיק (עוד) אוטו. ככה פשוט.

  2. אזרח שנימאסה עליו העירייה

    העירייה הזניחה את נתיבי התחבורה הציבורית ( נת"צ) ,לאורך כל השנים ועכשיו כולם מתלוננים שהבל פקוק … דאגו בעירייה רק לגבות קנסות ,כמקור
    הכנסה מישלם מאוד (אגף החניה) . במקום לקנוס
    רוכבי אופניים וקורקינטים שטסים על מדרכות
    ומסכנים הולכי רגל ,קיימו מרוצי "פורמולה" ראותניים
    ומופעי אומנים בזבזניים בכיכר ספרא .

  3. המכונית ככלי אנטי-חברתי

    חייבים לצמצם את מספר מקומות החנייה במרכז העיר: אם התושבים והמבקרים מבינים שאין חניה הם יחפשו דרכים אחרות להגיע לשם – תח"צ או אופניים. את השטחים שיתפנו בצידי הרחובות יש להקצות להרחבת המדרכות, לסלילת נתיבי תח"צ ייעודיים ולמסלולי אופניים מופרדים מהכבישים ומהמדרכות.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר