אנה קליימן, צעדת השרמוטות (צילומים: מולי גולדברג)
אנה קליימן, צעדת השרמוטות (צילומים: מולי גולדברג)

"צריך להיות ברור שכל דבר שאני אלבש, כולל חשוף, לא יכול להצדיק אלימות מינית כלפיי"

אנה קליימן, 24, ממארגנות "צעדת השרמוטות 2019" בירושלים, שמתקיימת מחר, שישי בבוקר, במרכז העיר מספרת על הצעדה ועל החוויה האיומה האישית שלה

פורסם בתאריך: 23.5.19 20:04

"כנפגעת מינית שעברה אונס, ולאחר שהמשטרה סגרה את התיק נגד מי שהתלוננתי נגדו הפכתי להיות פעילה וממארגנות 'צעדת השרמוטות' בירושלים", כך מספרת בשיחה עם "כל העיר" אנה קליימן, בת ה-24, שמתגוררת בשכונת בקעה. "צריך להיות ברור שכל דבר שאני אלבש, כולל חשוף, לא יכול להצדיק אלימות מינית כלפיי".



מחר, שישי, 24.5, תתקיים במרכז העיר ירושלים, זו השנה השמינית, "צעדת השרמוטות". הצעדה היא חלק מתנועת ה"SlutWalks" העולמית – יוזמה של פעילות פמיניסטיות ברחבי העולם. המחאה פרצה בשנת 2011 בקנדה, בתגובה לדברי שוטר שטען כי 'על נשים להימנע מלהתלבש כמו שרמוטות כדי לא להפוך לקורבן של אונס ותקיפה מינית'. הצעדה תצא מכיכר הדווידקה בשעה 10:00 , ותעבור ברחוב יפו דרך רחוב קינג ג'ורג' ומדרחוב בן יהודה עד לרחוב הלני המלכה – שם תקום בימת נואמות. הצועדות יישאו שלטי מחאה עם הכיתובים: "למה אני לבושה כמו שרמוטה? למה אתה חושב כמו אנס?"; "אתה אומר שהיא הסכימה, שאלת אם היא רוצה".

הצעדה השנה מתקיימת בירושלים בסימן "מצב חירום תמידי", כתיאור של מצב נשים במרחב הציבורי כנתונות לאלימות מינית כמעט בכל מקום.


צעדת השרמוטות ׁׁ(צילום: מולי גולדברג)

צעדת השרמוטות ׁׁ(צילום: מולי גולדברג)


"התחלתי להשתתף ב'צעדת השרמוטות' בגיל 16", ממשיכה ומספרת קליימן, "אני נפגעת מינית וחוויתי הטרדות מיניות בחיי. בגיל 17 נאנסתי על ידי בחור מהשכבה שלי. התלוננתי במשטרה, אבל המשטרה סגרה את התיק תוך חודשיים לאחר העימות אתו. הוא הכחיש ואמר שהכל היה בהסכמה, וכך התיק נסגר. בכלל לא ידעתי שהתיק נסגר, חיכיתי להודעה כלשהי מהמשטרה ורק לאחר שנה מהגשת התלונה הגעתי לתחנה ולאחר תחנונים רבים, נאמר לי על ידי אחד השוטרים שהתיק נסגר. לא היתה דרך לערער".

קליימן אומרת כי בעקבות המקרה האישי שלה היא החלה להיות פעילה בהפקת הצעדה. "זה נגע לי במקומות הכי רגישים, הרגשתי לבד ולא ידעתי להתמודד עם מה שקרה לי. לאורך השנים המשכתי להיות יותר ויותר פעילה ו'מגפוניסטית', כך הגעתי להפקה של הצעדה, בנוסף אני מנהלת את ארגון לוט"ם (היחידה ללוחמה בטרור מגדרי) במשך שאר ימות השנה".


אנה קליימן (צילום: עפרית אסף)

אנה קליימן (צילום: עפרית אסף)


"צעדת השרמוטות הולכת וגדלה משנה לשנה ברחבי הארץ ותמיד אקטואלית", מדגישה קליימן, "אני מקווה שנגיע השנה ל-1000 צועדות וצעדים, זו השנה שמינית של הצעדה וזה הפך להיות למסורת בכל שנה ושנה. האשמת הקורבן והאלימות המינית מתרחשות מדי יום במוסדות, ברחובות, בבתים. עצם זה המוסדות – המשטרה, בתי המספר, לא מגנים על הנשים ועל הגברים שנפגעים מינית, זה ממשיך ומחריף יותר משנה לשנה. אנחנו שמות לב לחוסר הגנה בפסיקות בבתי משפט, ובאחוזים לא פרופורציונליים של תיקים שנסגרים ולא מגיעים לכתב אישום. אנחנו במצב חירום תמידי. בחורף האחרון היתה מהפכה בנושא והכרזנו על מצב חירום – לאחר כמות הנשים שנרצחה על ידי גברים. יש עוד הרבה סוגי פגיעות מלבד רצח, שגם שם הציבור זקוק להגנה ועזרה, ואף אחד לא שם בכדי לעזור ולהגן".

"בין אם עברת אלימות מינית ובין אם לא. לא משנה מה הרקע ומה הדעות הפוליטיות, לא משנה איך את מתלבשת, לא משנה מה הגיל שלך, צעירה או מבוגרת – אני מזמינה את כולן להגיע לצעדה. מצב החירום שאנו נמצאות ונמצאים בו הוא נטו נגד אלימות המינית, שנוגעת בכל המגזרים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. א

    נכון. אבל זו לא סיבה להתלבש ככה. גם גבר לא צריך להסתובב ככה וההתרסה שלכם מעצבנת אותי כאישה. יש בגד לכל דבר. יש בגד לאירוע ויש בגד לים ויש בגד לבית הספר ולאוניברסיטה ולעבודה ואם קשה לכם להפנים את זה….אז תתמודדו.

    אלימות והטרדה מינית לא מקובלת בשום תנאי אבל אם אתן בוחרות למשוך אש אז בהצלחה עם זה.

  2. א

    צריך לעשות עכשיו צעדת גברים רווקים ארבעים פלוס שנוכל להביא נשים מחול נמאס לנו מהבנות ישראליות צעדת ענקית אפשר גם שלושים פלוס וחמישים פלוס שהממשלה תאשר לנו בקלות לייבא נשים רציניות בלי פוזה ונשאיר את הישראליות בהפגנות

  3. אא

    כן , את בהחלט צודקת. מותר לך להתלבש איך שאת רוצה, ואסור לאף אחד לגעת בך. אבל תפסיקו ליצור פרובוקציות ע"י לבוש חושפני בצורה בוטה כי ישנם תמיד עברייני מין, והאחריות שזה לא יקרה היא גם אחריות שלך. אני לא אשאיר את הארנק שלי ללא השגחה במקום זר , גם אם לגנב אסור לגנוב.

  4. מ

    ברור כי בגד חושף לא מצדיק שום אלימות, אך מעניין לבדוק משפטית איזו חשיפה מצדיקה הגשת תלונה בגין הטרדה מינית נגד חושפת (אולי גם פגיעה בערכים ציבוריים)?

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר